Yksinkertaisia huomioita Se, mikä ylipäätään on sanottavissa, on sanottavissa selkeästi.

Koulutuksen demokratisoiminen

Suomen puoli-ilmainen koulutus on loistava rakennelma, joka tosin tulee jäämään lähivuosikymmeninä lopullisesti vanhanaikaiseksi, mikäli näin haluamme. Ja mikäli näin käy, se tulee olemaan todella hyvä asia.

 

On lopulta todella yksinkertainen asia ymmärtää, miten internet ja tiedon vapaa saatavuus mullistavat paraikaa kaikkia niitä rakenteita, jotka ovat perustuneet tiedon ja opetuksen eksklusiivisuuteen ja vallankäyttöön tätä kautta. Esimerkiksi asiantuntijuus – muodollisena tittelinä – on jo aika lailla kadottamassa perinteisen merkityksensä, ja syy on selkeä: käytännössä kuka vain, jolla on riittävästi aikaa, älyä ja sitkeyttä, voi korvata yliopistotutkinnon lukemalla asioista internetin ja kirjastojen kautta. Luennoillekin voi mennä, vaikka opintopisteitä ei saisi.

 

Sen sijaan vaikkapa yliopistokurssista voi päästä läpi lukemalla tenttikirjat hätäpäissään tenttiä edeltävänä yönä, saamalla arvosanan ja unohtamalla liioittelematta aivan kaiken, mitä tuli ulostaneeksi vastauspaperille. Itseopiskellut dilettantti on tässä tapauksessa jälkimmäistä oppilasta luotettavampi tiedonlähde.

 

Parhaimmillaankin yliopistotutkinto tarkoittaa tänä päivänä muodollista käsitystä siitä, että joku on uhrannut aikaansa ja energiaansa sitoutumalla tietyn aihealueen sisältämien asioiden ymmärtämiseen. Käytännössä tulokset kuitenkin voivat olla hyvin monenlaisia, mutta tutkinnot eivät enää ole edellytys korkeatasoisen työn tai tutkimuksenkaan tekemiselle. Nykyaikainen tekoälykeskustelu on tästä mainio esimerkki.

 

Pitkäikäisimpiä nykyisistä koulutusinstituutioista lienevät sellaiset, jotka perustuvat jonkin luottamusta edellyttävän käytännön taitopatterin omaksumiseen; tällaisia ovat vaikkapa lääkärin tai sairaanhoitajan ammatit.

 

Tiedon vapaa saatavuus on kuitenkin vasta alkusoittoa koulutuksen vallankumoukselle, joka lisää huomattavasti sisältöä pelkkään tiedon saatavuuteen. Hölmömpi jää toistaiseksi tapittamaan suu puoliavoinna neropattien paahtaessa päivä toisen jälkeen tutkimusartikkelista toiseen kotikoneelta käsin. Tällainen kehitys on sopusoinnussa Murray & Hernsteinin Bell Curvessa maalaileman tulevaisuudenkuvan kanssa, jossa nimenomaan älykkyys ja kognitiivinen suorituskyky tulee kasvavissa määrin lisäämään yhteiskunnan eriarvoisuutta ja segregaatiota – kehitys, joka joistakin näkökulmista on jo tätä päivää.

 

Yksi suurimpia suomalaisen koulutusjärjestelmän virstanpylväitä on kuitenkin ollut koulutuksen demokratisoiminen ja ymmärryksen levittäminen niillekin ihmisille, jotka eivät syntyjään ole ruudinkeksijöitä. On jokaisen etu, että myös vähiten lahjakkaat osaavat lukea, ymmärtävät historian perusteet ja mahdollisesti jopa käsittävät, miksi Hitleriä ei kannata äänestää toistamiseen vastaamaan kokonaisen maan asioista (toistan, mahdollisesti).

 

Katson, että tiedon saatavuuden vallankumouksen seuraava askel on juurikin koulutuksen demokratisoituminen. Khan Academy, Codeacademy, Coursera ynnä muut, ja vaihteleva määrä kieli- ja kulttuurisivustoja ovat käytännössä yksittäisten ihmisten tai enimmillään yksittäisten instituutioiden projekteja, jotka vielä nykymuodossaan ovat jotakuinkin pirstaloituneita eivätkä kokonaisuutena henkisesti tavan tallaajan ulottuvilla. Merkittävin esimerkki jonka osaan kuvitella, on MIT Opencourseware, mutta sekin on yhä sisältöjensä saatavuuden ja helppokäyttöisyyden puolesta vaillinainen ja keskinkertainen projekti.

 

Seuraava askel tulee toivoakseni olemaan globaalin koulutuksellisen materiaalin demokratisoituminen helppokäyttöiseen ja helposti saatavilla olevaan muotoon, joka mahdollistaa yksilön elämänmittaisen kouluttautumisen hänen hyväksi katsomillaan aloilla mahdollisimman johdonmukaisella tavalla suoraan kotisohvalta käsin. Toteutuessaan oikein tämä mahdollistaa koulutusmateriaalien päivittämisen alati yhä vetävämmiksi ja innostavammiksi. Eritasoisille opiskelijoille voidaan tuottaa eritasoisia materiaaleja ja automaattisesti itsensä tarkastavia testipattereita. Maailmanlaajuinen vapaaehtoisista muodostuva opettajajoukko voi iteroida yksittäisiä kursseja yhä nopeatempoisemmiksi ja hauskemmiksi. (muokkaus: näin utopistista kehitystä odotellessa myös vapaista maista tai vaikka vain kotimaasta kotoisin olevat vapaaehtoiset myös riittävät, kiitos Jarmo Ahoselle alla)

 

Merkillepantavaa on, että tämä kaikki on täysin mahdollista toteuttaa niillä resursseilla, sillä ajalla ja niillä työkaluilla, jotka meillä on jo käytössämme. Kyse on enää vain mielikuvituksesta, luovuudesta ja viitseliäisyydestä. Tulevaisuuden koulutustarjonta tulee olemaan täsmälleen sellainen, millaiseksi sen haluamme luoda. Miten sinä haluat kouluttaa lapsiasi ja auttaa heitä kouluttamaan itseään?

 

Jätän ylläolevasta tarkoituksella huomiotta koululaitoksen merkityksen yhteiskunnallisena ja sosiaalisena instituutiona, koska pyrkimykseni on keskustella ensisijaisesti oppimisen ja opetuksen kehittämisestä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän JarmoAhonen1 kuva
Jarmo Ahonen

Julkisesti yleisesti saatavilla olevan tiedon paikkansapitävyys ei ole tällä hetkellä eikä varsinkaan jatkossa mikään annettu tosiasia. Toisin sanoen on hyvin mahdollista (ja minusta varsin todennäköistä), että julkisesti eli ilmaiseksi saatava informaatio ei välttämättä pidä paikkaansa eikä varsinkaan edusta oman alansa uusinta tietoa.

Tällä hetkellä suurin osa ajantasaisesta tiedosta on maksumuurien takana. Tämä koskee sekä tieteellistä tietoa että suurta osaa totuudenmukaisesta datasta. Tuollaisessa tilanteessa on todennäköisempää, että julkisesti saatavilla olevaa dataa hyödyntävä oppija oppii maapallon olevan litteä ja muuta mukavaa.

Niin, joo, lisäksi se ikävä tosiasia, että asiantuntijuus helposti edellyttää noin 10'000 tunnin työskentelyä asian parissa. Sitä ei voi korvata lueskelemalla Breitbart-sivustoa.

Käyttäjän ThomasHyvrinen kuva
Thomas Hyvärinen

Erittäin hyvä pointti maksumuureista.

Mitenkään itsestäänselvä tuo kuvailemani kehitys ei siis todellakaan ole, ja on monia keinoja kahlita tiedon vapaata kulkua ja tätä kautta myös demokraattisen koulutuksen kehittymistä. Tuolle ilmiölle on taas puolestaan vastavoimia, mm. vapaan julkaisemisen puolesta puhuvat tutkijat. Elsevier-boikotti on tästä nähdäkseni hienoin esimerkki.

Olen kirjoittanut toisaalla niistä riskeistä, jotka liittyvät internetiin tiedon välittämisen välineenä; käytännössä räikein skenaario, jonka osaan kuvitella, on maailma jossa kaikki tieto välittyy internetin välityksellä, ja jossa 99,9% (tjs) tästä 'tiedosta' on älykkäiden trollibottien luomaa trollidataa jokaiselle kustomoituna vastaamaan hänen psykologista profiiliaan - siis internet äärimmäisenä propagandakoneena äärimmäisen vapaan tiedonkulun sijaan.

Molemmat skenaariot ovat mahdollisia, ja oikeastaan jälkimmäinen myös mahdollistaa ensimmäisen. Kysyn uudelleen: millaisessa maailmassa haluat lastesi kouluttavan itseään? Eivät nämä kehitykset tapahdu umpiossa, vaikka esiasteensa ehkä sellaisessa syntyvätkin.

Noin lähtökohtaisesti en kuitenkaan vertaisi motivoitunutta itseopiskelua Breitbart-sivuston lueskeluun. Myös päätöksentekoteoria ja kriittinen ajattelu ovat taitoja ja tiedonaloja, joista nähdäkseni on tarpeellista kehittää nyky- ja tulevaisuuden sukupolville helposti ymmärrettävissä olevaa materiaalia omaksuttavaksi.

Käyttäjän JarmoAhonen1 kuva
Jarmo Ahonen

Minusta on, rehellisesti sanottuna, jotenkin sympaattista lukea ajatuksia, joiden mukaan internet (pitäisikö olla iso I?) lähtökohtaisesti tarjoaisi jotain vapaata tiedonvälitystä. Sympaattinen suhtautumiseni on seurausta siitä, että kyseessä on lähinnä fundamentalismiin verrattavissa oleva ajatusrakennelma. Hieno ja mukava juttu, mutta valitettavasti ei totta.

Internetin vapaa tiedonvälitys on poliittinen päätös. Sitä ei ole olemassa esimerkiksi Kiinassa ja taitaa USA:ssakin olla uusien lakien mukaan tilanne se, että operaattori saa päättää mitä näet ja opiskelet.

Lisäksi on mielestäni lähes rikollista väittää, edes epäsuorasti, että uusi tieto olisi jotenkin ilmaista. Joku aina maksaa sen uuden tiedon tuottamisen. Joku aina maksaa sen opiskeltavan materiaalin tuottamisen.

Joku aina maksaa myös sen netin olemassaolon.

Muokkauksena: Maksaja aina lopulta päättää mitä jostain mediasta löytyy. Se itse kouluttautuva henkilö tuskin on kiinnostava maksaja. Maksajan mukaan kun mennään, niin sieltä äkkiä löytyy se Breitbart.

Käyttäjän ThomasHyvrinen kuva
Thomas Hyvärinen

Minusta tuntuu, että keskustelemme nyt osin eri asioista.

Aloitan jälkimmäisistä. En ole esittänyt, että uuden tiedon tuottaminen, netin ylläpitäminen tai kotisohvan, jolta käsin nettiin päästään, tuottaminen tai kuljettaminen olohuoneeseen olisi ilmaista: sehän olisi typerää. Puhun tässä kirjoituksessa yksinomaan kouluttautumisesta, en sähkölaskuista, öljyntuotannosta tai tutkijoiden palkoista.

Jos mietit asiaa, olet varmasti samaa mieltä siitä, että koululaitokset lukuisine työntekijöineen, infroineen, koulu- ja työmatkakustannuksineen nekin maksavat jotakin - oikeastaan aika paljon. Joku maksaa aina sen bensan kouluun. Joku maksaa aina sen opettajan palkan.

Nämä ovat näkökulmia, jotka ovat ainakin osin korjattavissa ja kevennettävissä. Kasvavissa määrin on mahdollista tuottaa haluttaessa dynaamista, mutta tarvittaessa staattista opetus-, harjoitus- ja koemateriaalia, jonka tuottaminen maksaa tasan sen verran kuin matskujen tuottaminen maksaa, ja ylläpitäminen sen verran mitä palvelimen ylläpitäminen ja sähkö- ja internetlaskut maksavat.

Moni asia voidaan teknologisen kehityksen myötä hoitaa hyvin paljon helpommin ja fiksummin, eikä väestön kouluttaminen ole tässä mikään poikkeus. Ennakoin nyt vähän eteenpäin, mutta lisään että ei se kaikkeen tietenkään ole mikään vastaus: siinä olisikin aikamoinen vaatimus!

Mitä tulee tuohon vahvempaan kritiikkiisi, myönnän että osui ja upposi. Alkuperäinen kirjoitukseni on kieltämättä siinä määrin huikenteleva, että esitän siinä nimenomaan maailmanlaajuisen koulutusmateriaalin luomista, mikä lienee melko utopistinen ajatus - joskaan ei todellakaan mahdoton. Jos ajatellaan vaikkapa Wikipediaa, siitä ei ole pitkä matka vapaaehtoisvoimin toteutettavaan koulutukseen. Informaatio on jo siellä.

Jälleen: ei kaikki, eikä riittävästi jotta voitaisiin puhua täydellisestä opetusmateriaalista, mutta piru minut periköön jos peruskoulu- tai lukio-opetukseni on koostunut täysin luotettavasta ja kattavasta tiedosta sekään.

Mistä pääsenkin keskeiseen väitteeseeni: sehän, että materiaali on netissä, ei altista sitä yhtään sen enempää puutteille, propagandalle tai vääristelylle kuin se, että se on koulussa. Hansonin mukaan yksi koulutuksen funktio on nimenomaan altistaa yksilö propagandalle, ja siinä lienee vinha perä.

Mutta en nyt ole aivan varma, puhutaanko tosiaan ihan samoista asioista. Esimerkiksi tuo maksajapointti menee minulta sikäli ohi, että ihan samalla tavalla nykymaailmassa koulutuksen maksaa joku, ja se tuottaa tietynnäköisiä tuloksia. Jos kuitenkin katsot länkkärien ja VPN:iä käyttävien suljetun netin maissa elävien ihmisten mahdollisuuksia sivistää itseään netin välityksellä, sieltä löytyy melkoinen määrä maksajia melkoiselle määrälle tietoa - josta iso osa on täysin luotettavaa.

Muok: suosittelen vilkaisemaan vaikka Khan Academya: se ei ole enää kovin kaukana oikeasti uskottavasta koulutusmateriaalista kenelle hyvänsä, joka on asioista kiinnostunut, ja se ei edellytä opettajaa, jolle maksaa palkkaa. Toki oppilasta aina helpottaa, jos on joku jolta kysyä, mutta tämäkin on netissä melko helppoa.

Muokkaus: lisään nyt vielä sen, että internet ei minusta edusta lähtökohtaisesti yhtään mitään. Monenlaisia mahdollisuuksia se kyllä tarjoaa, ja palaan jälleen alkuperäisen kysymykseni muunnelmaan: mitä näistä mahdollisuuksista sinä haluat, että se edustaa? Oli Kiinassa tai USA:ssa mikä tilanne hyvänsä, suomalaisilla on ainakin toistaiseksi melkoinen määrä valinnanvapautta sen suhteen, millaisia kansallisia tai hajautettuja sovelluksia netin kautta toteutetaan.

(isosta ja pienestä iistä: https://www.kotus.fi/ohjeet/suomen_kielen_lautakun...)

Toimituksen poiminnat